تغیر مسیر یافته از - میرزا محمدصادق موسوی نامی اصفهانی
زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

محمدصادق موسوی اصفهانی





میرزا محمدصادق موسوی اصفهانی شاعر و دبیر پرآوازه نیمه دوم سده دوازدهم هجری بود که به «نامی» تخلص می‌کرد.


۱ - معرفی اجمالی



وی از بزرگان سادات موسوی و برادرزاده میرزا محمدرحیم حکیم باشی، پزشک و منشی سلطان صفوی به شمار می‌رفت. نیاکان او نزدیک به ۱۵۰ سال به فرمان پادشاهان صفویه از فارس به اصفهان رفتند (کمابیش ۱۰۳۰ هجری) و به طبابت پادشاهان آن سامان سرگرم بودند.

۲ - مهارت‌ها



محمدصادق در جوانی مشق انشا می‌کرد و در نظم و نثر چیره دست شد و افزون بر نویسندگی و شاعری و سرودن مثنوی‌هایی به پیروی از خمسه نظامی، به نوشتن تاریخ زندیان پرداخت.

۳ - وفات



تاریخ مرگ او بر پایه گزارش شاگردش، میرزا عبد الکریم ۱۲۰۴ بوده است.

۴ - تالیفات



از دیوان قصاید و غزلیات او اثری نیست، اما مجموعه مثنوی‌های پنج گانه او به نام نامه نامی اکنون موجود است و درج گهر، خسرو و شیرین (چهار هزار بیت)، لیلی و مجنون، یوسف و زلیخا و وامق و عذرا (دو هزار بیت) را در بر دارد. تاریخ گیتی گشا، شهیرترین اثر اوست که به تاریخ سلسله زندیه می‌پردازد و اگر چه گمان زده‌اند که این نام را شاگردش بر آن اثر نهاده باشد، از گذشته تا کنون چنین نامیده می‌شده است. نویسندگان و شاعران هم روزگار او مانند ابوالحسن غفاری و لطفعلی بیگ آذر بیگدلی، از شخصیت و قلم او به نیکی یاد کرده‌اند.
او در روزگار محمدجعفر خان، فرمان یافت که کتابی در باره احوال زندیه بنویسد و تا سال مرگش (۱۲۰۴) بدین کار همت گمارد، اما کتاب او به پایان نرسید و شاگردش، میرزا عبد الکریم بن علی رضا شریف شیرازی اثر او را به پایان برد.

۵ - عناوین مرتبط



تاریخ گیتی‌گشا در تاریخ زندیه‌ (کتاب)

۶ - منبع



نرم افزار تاریخ اسلامی ایران، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.



آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.